Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » До уроків української літератури

Конспект уроку, 5 клас

Тема: Міфи і легенди українців. Первісне уявлення про всесвіт і людину. «Про створення землі», « Про зоряний Віз», «Чому буває сумне сонце?».

Мета: розкрити значення термінів міф та легенда, ознайомити учнів з окремими міфічними творами наших далеких предків, їхнім світоглядом; розвивати образне мислення, уяву школярів, навички створення легенд; виховувати в школярів повагу до світоглядних уявлень далеких слов’ян.

Тип: урок вивчення нового матеріалу

Методи і прийоми: бесіда, розповідь, пояснення вчителя, робота з таблицею, гра, робота за підручником, аналіз, складання порівняльної таблиці.

Теорія літератури: міф, легенда, міфологія

Обладнання: книжкова виставка різних видань українських міфів та легенд, епіграф до уроку, підручник, дитяча ілюстрована Біблія.

Знати дохристиянські вірування неодмінно треба,

бо без них нема можливості зрозуміти…

історію культури і історію літератури,

заснованих на духові народу.

Митрополит Іларіон

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мотивація навчальної діяльності

Людина споконвіків спрямовувала свій погляд до неба, до зір, до сонця, місяця, прагнула розгадати їхні таємниці, чому все влаштовано в світі саме так, а не інакше. На ці запитання по-своєму давали відповідь міфи і легенди, які створювали не окремі люди, а вся первісна община. З міфами й легендами давніх слов’ян, їхнім світоглядом розпочнемо ознайомлення на перших уроках української літератури, адже саме в міфах  і легендах зображене первісне образотворенння, яке передувало створенню казок,  інших фольклорних творів.

ІІІ. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу

1. Робота з підручником.

Ознайомлення з термінами міф і легенда (ст..13 – 14). Запис визначень у зошити.

2.Пояснення  вчителя.

Чіткого поділу між міфом і легендою немає. У міру того, як народ ставав уважнішим до своєї історичної долі, він відчував потребу запам’ятовувати найважливіші події, що залишили слід  в його житті. Тоді поряд з міфами виникають легенди, у яких приписували богам справи людей, а історичну долю народу відображали в різних пригодах тих же богів.

Існують давньогрецькі, давньоримські міфи  і легенди. Українці теж створювали свої міфи і легенди,  у яких намагалися відобразити власний світогляд, власні спроби створення художнього образу. Ці зразки заслуговують на шанобливе ставлення, на вашу увагу, адже без знання минулого не матимемо і майбутнього, як дерево не має ні цвіту, не плоду без міцного і здорового коріння.

3. Виразне читання вчителем легенди «Про створення Землі»

4. Бесіда за змістом легенди.

- Що виникло спочатку: вода чи земля?

- Кого Бог змусив набрати піску з Дніпра?

- Як, за легендою, утворилася земля?

5. Виразне читання уривка з Біблії.

6. Слово вчителя.

Отже, згідно з біблійною оповіддю і легендою «Про створення Землі», спочатку Богом була створена вода, а потім земля. (показ ілюстрацій з Біблії).

Давні слов’яни любили й обожнювали сонце. Воно було головним небесним світилом, яке освітлює і зігріває землю вдень, а вночі лягає спати.

7. Напівголосне читання легенди «Чому буває сумне сонце» дітьми.

8. Аналіз твору.

Складання порівняльної таблиці. Учитель поясню на дошці, а учні записують у зошити.

  • То чому ж буває сумне сонце?
  • Добір синонімів до слова сум, безладдя. (Сум – смуток, журба, скорбота, туга; безладдя – хаос, гармидер, розгардіяш, шарварок)

9. Слово вчителя.

Чи доводилось вам подовгу дивитись на зорі? Чому їх вважають «очима неба»? Можна навіть почути вираз: зорі дивляться вниз. Хіба це справді так, чи це тільки здається? Людині споконвічно хотілося бачити у природі не ворога, а друга. Мерехтливе світло далеких зірок заворожувало погляд, бентежило уяву. Вони наділялися людськими почуттями і думками. Вклоняючись вічній красі цих небесних світил, люди довіряли їм найпотаємніше – любов, журбу, сподівання. А ясноокі зорі дивились на них і мовчали, ніби задумавшись.

10. Читання легенди «Про зоряний Віз» вчителем.

11. Бесіда за змістом прочитаного.

- Чому люди почали хворіти та вмирати?

- Як дівчина намагалася допомогти своїй матері?

- Що можна сказати про характер дівчини?

- Що ви помітили в легенді незвичайного?

- Як Бог подякував дівчині за її щирість?

- Які назви зірок і сузір’їв ви знаєте? (ознайомлення з додатковими відомостями на ст..20.)

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Конкурс розумників»

Кожна команда отримує завдання за рівнем складності

1 команда: складає усний твір-мініатюру «Якою  я уявляю героїню легенди «Про зоряний Віз».

2 команда: складає власну версію міфу про те, чому сонце буває сумним.

3 команда: виписує художні засоби з вивчених міфів та легенд і визначає їх назви.

V. Підсумок уроку.

VІ. Повідомлення домашнього завдання.

Читати  і переказувати вивчені легенди, намалювати малюнки.

Знайти і записати загадки про вітер, дощ, вогонь.

 

 


 

Знати дохристиянські вірування неодмінно треба,

бо без них нема можливості зрозуміти…

історію культури і історію літератури,

заснованих на духові народу.

Митрополит Іларіон

 

Добро

Зло

Сім’я: чоловік, жінка, син, дочка

Брат іде шукати сестру

Сестра сховала брата, відлила водою

Привіталися, посиділи, поговорили

Брат іде на небо замість сонця

Сонце вкрало дочку

Брат побив миски, порозкидав ложки; зловив вітра та мороза, набив їх; поламав драбину

 

Категорія: До уроків української літератури | Додав: Ленок (29.11.2014)
Переглядів: 2152 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar