Головна » Статті » До уроків української літератури |
Тема: Міфи і легенди українців. Первісне уявлення про всесвіт і людину. «Про створення землі», « Про зоряний Віз», «Чому буває сумне сонце?». Мета: розкрити значення термінів міф та легенда, ознайомити учнів з окремими міфічними творами наших далеких предків, їхнім світоглядом; розвивати образне мислення, уяву школярів, навички створення легенд; виховувати в школярів повагу до світоглядних уявлень далеких слов’ян. Тип: урок вивчення нового матеріалу Методи і прийоми: бесіда, розповідь, пояснення вчителя, робота з таблицею, гра, робота за підручником, аналіз, складання порівняльної таблиці. Теорія літератури: міф, легенда, міфологія Обладнання: книжкова виставка різних видань українських міфів та легенд, епіграф до уроку, підручник, дитяча ілюстрована Біблія. Знати дохристиянські вірування неодмінно треба, бо без них нема можливості зрозуміти… історію культури і історію літератури, заснованих на духові народу. Митрополит Іларіон Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Оголошення теми й мотивація навчальної діяльності Людина споконвіків спрямовувала свій погляд до неба, до зір, до сонця, місяця, прагнула розгадати їхні таємниці, чому все влаштовано в світі саме так, а не інакше. На ці запитання по-своєму давали відповідь міфи і легенди, які створювали не окремі люди, а вся первісна община. З міфами й легендами давніх слов’ян, їхнім світоглядом розпочнемо ознайомлення на перших уроках української літератури, адже саме в міфах і легендах зображене первісне образотворенння, яке передувало створенню казок, інших фольклорних творів. ІІІ. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу 1. Робота з підручником. Ознайомлення з термінами міф і легенда (ст..13 – 14). Запис визначень у зошити. 2.Пояснення вчителя. Чіткого поділу між міфом і легендою немає. У міру того, як народ ставав уважнішим до своєї історичної долі, він відчував потребу запам’ятовувати найважливіші події, що залишили слід в його житті. Тоді поряд з міфами виникають легенди, у яких приписували богам справи людей, а історичну долю народу відображали в різних пригодах тих же богів. Існують давньогрецькі, давньоримські міфи і легенди. Українці теж створювали свої міфи і легенди, у яких намагалися відобразити власний світогляд, власні спроби створення художнього образу. Ці зразки заслуговують на шанобливе ставлення, на вашу увагу, адже без знання минулого не матимемо і майбутнього, як дерево не має ні цвіту, не плоду без міцного і здорового коріння. 3. Виразне читання вчителем легенди «Про створення Землі» 4. Бесіда за змістом легенди. - Що виникло спочатку: вода чи земля? - Кого Бог змусив набрати піску з Дніпра? - Як, за легендою, утворилася земля? 5. Виразне читання уривка з Біблії. 6. Слово вчителя. Отже, згідно з біблійною оповіддю і легендою «Про створення Землі», спочатку Богом була створена вода, а потім земля. (показ ілюстрацій з Біблії). Давні слов’яни любили й обожнювали сонце. Воно було головним небесним світилом, яке освітлює і зігріває землю вдень, а вночі лягає спати. 7. Напівголосне читання легенди «Чому буває сумне сонце» дітьми. 8. Аналіз твору. Складання порівняльної таблиці. Учитель поясню на дошці, а учні записують у зошити.
9. Слово вчителя. Чи доводилось вам подовгу дивитись на зорі? Чому їх вважають «очима неба»? Можна навіть почути вираз: зорі дивляться вниз. Хіба це справді так, чи це тільки здається? Людині споконвічно хотілося бачити у природі не ворога, а друга. Мерехтливе світло далеких зірок заворожувало погляд, бентежило уяву. Вони наділялися людськими почуттями і думками. Вклоняючись вічній красі цих небесних світил, люди довіряли їм найпотаємніше – любов, журбу, сподівання. А ясноокі зорі дивились на них і мовчали, ніби задумавшись. 10. Читання легенди «Про зоряний Віз» вчителем. 11. Бесіда за змістом прочитаного. - Чому люди почали хворіти та вмирати? - Як дівчина намагалася допомогти своїй матері? - Що можна сказати про характер дівчини? - Що ви помітили в легенді незвичайного? - Як Бог подякував дівчині за її щирість? - Які назви зірок і сузір’їв ви знаєте? (ознайомлення з додатковими відомостями на ст..20.) ІV. Закріплення вивченого матеріалу Гра «Конкурс розумників» Кожна команда отримує завдання за рівнем складності 1 команда: складає усний твір-мініатюру «Якою я уявляю героїню легенди «Про зоряний Віз». 2 команда: складає власну версію міфу про те, чому сонце буває сумним. 3 команда: виписує художні засоби з вивчених міфів та легенд і визначає їх назви. V. Підсумок уроку. VІ. Повідомлення домашнього завдання. Читати і переказувати вивчені легенди, намалювати малюнки. Знайти і записати загадки про вітер, дощ, вогонь.
Знати дохристиянські вірування неодмінно треба, бо без них нема можливості зрозуміти… історію культури і історію літератури, заснованих на духові народу. Митрополит Іларіон
| |||||
Переглядів: 2152 | |
Всього коментарів: 0 | |