Головна » Статті » До уроків української літератури |
Тема: «А ми тую славу козацькую повік не забудем ...» (Андрій Якович Чайковський «За сестрою». Оповідання з козацької старовини). Мета: з’ясувати історичну основу повісті «За сестрою», вчити учнів аналізувати повість, характеризувати козаків-запорожців, з’ясовувати фольклорні мотиви, засоби, висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя; розбудити в кожному читачеві любов до читання, книжки, зацікавити його минулим свого народу, провести слідами славних пращурів, виховувати лицарські чесноти, почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, краси, справедливості. Тип уроку. Комбінований. Обладнання: портрет А.Чайковського, репродукція картини А. Манастирського “У погоні за татарином”; дитячі ілюстрації до повісті, “Путівник учня”, “квітка цінностей”. Методи та прийоми: “літературний волейбол”, асоціювання, усне малювання, ”, гра “Знайди пару”, робота із запитаннями, бесіда.
Хід уроку І. Організація уроку. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності до уроку. Вч. Доброго дня всім! Я рада вас вітати на нашому уроці. - Діти, а ви любите, коли до вас приходять гості? Чому? ( бо це весело, радісно, нові зустрічі, обмін інформацією, побажаннями, ділимося думками про наше життя…) Тож давайте привітаємо один одного добрим словом, побажаємо собі удачі, а нашому гостеві приємного і корисного перебування у нас. (Словесний настрій) ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності З давніх – давен людям відомо: «дерево життя» - це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок – символ минулого часу, другий – сучасного, а третій – майбутнього. Зображення «дерева життя» зустрічається на каменях далеких часів і свідчить, що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний взаємозв’язок минулого, сучасного і майбутнього. Як це розуміти? А так, що навколишнє – це наслідки минулих подій. А в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє. На сьогоднішньому уроці ми почнемо опрацьовувати зміст повісті Андрія Чайковського з козацької старовини «За сестрою», зясуємо фольклорні мотиви твору, художні засоби, пройдемо слідами наших пращурів ІІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань. На минулому уроці ми розглядали життєвий і творчий шлях Андрія Чайковського. Як ви запам’ятали основні факти, ми зараз перевіримо за допомогою гри «Літературний волейбол» ІV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу
Ви мене запитаєте: Чому в А.Чайковського так багато творів, що розповідають про історію українського народу? Спадщина цього найпопулярнішого в Україні кінця XIX – початку XX ст. письменника-історика становить понад 10 томів глибоко патріотичної, цікавої за сюжетами прози. Він писав про реальних людей, які займали чільні місця в нашій історії, кохався в добі козаччини, прагнув, описуючи завзяття, відвагу, самопожертву своїх героїв, виховати в читачів високу національну свідомість, відновити в них історичну пам’ять, щоб відчули вони себе українцями, здатними побудувати власну незалежну державу. Ось його свідчення.
2. Асоціювання. - Діти, ви вже почали читати твір вдома, я хочу запропонувати вам укласти асоціативні ряди до слів родина, козаки, татари, війна. Вони підкажуть нам і допоможуть розібрати під час вивчення повісті «За сестрою» Учнівські відповіді. Родина – щастя, любов, діти, злагода, вірність. Козаки – слава, честь, обов’язок, відвага, сміливість. ? Татари – зло, жорстокість, спустошення, полон, ненависть. ? Війна – горе, ненависть, смерть. (Пропонуємо поставити знаки питання навпроти асоціативних рядів до слів козаки, татари, оскільки як серед одних, так і серед інших були мужні, відважні, чесні і справедливі воїни, а були й зрадники. Висновок про це зроблять самі учні після роботи над змістом твору, після повного його аналізу на наступних уроках.) 3. Слово вчителя Повісті «За сестрою» Чайковського характерні легка манера оповіді, незвичайна простота і душевність. Адже автор писав її для юного читача. Письменник прагнув розбудити любов до читання книжки, зацікавити підлітка минулим свого народу, провести слідами славних предків, розбудити гарячу любов до Вітчизни. Історична повість «За сестрою» (1907) повертає нас у лиховісну пору татарських набігів на Україну. Доля села Спасівка, що на правому березі річки Самари, поблизу Дніпра, ввібрала в себе гіркий талан багатьох тогочасних українських поселень. 4. Виразне читання уривків, які найбільше запам'яталися, з коментуванням прочитаного. Наприклад, опис героїчного бою з татарськими наїзниками української жінки Палажки, яка піднялася на захист дітей; уривок, у якому розкривається щира любов Павлуся до своєї сестрички Гані; сцена, де змальовується поєдинок козака Семена Непорадного з татарином. (Такою роботою вводимо школярів у задушевну розмову про твір, даємо їм змогу розповісти про час і місце подій, зображених у ньому.) 5. Евристична бесіда. — У якому селі відбуваються події і про який рід ідеться? — Як брат і сестра ставилися одне до одного? Чому саме так? — Хто займався вихованням дітей за козацькими традиціями? — Як родина Павлуся захищалася від татарів? — Що трапилося з кожним із членів родини? — Хто такий Семен Непорадний? — Яку роль він відіграв у житті Павлуся? — Хто лікував малого Павла? — Із ким Павлусь несподівано зустрівся, коли до Свиридової могили приїхали козаки? 6.Робота з репродукцією картини Учитель. Цей період історії нашого народу широко представлений і в літературі, і в образотворчому мистецтві.
V.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу 1. Літературна вікторина Літературний портрет – опис зовнішності дійової особи в художньому творі. Дає змогу читачам краще уявити зовнішній вигляд персонажа, зрозуміти, як до нього ставиться автор, який у дійової особи твору характер, яка вдача. Портрет у літературному творі «малюється» словом, а не фарбами чи олівцем, як на картині художника. Утворіть логічні пари, поєднавши імена героїв повісті з назвами, що позначають родинні зв’язки. Андрій дочка Степан молодший син Палажка старший син Петро мати Павло батько Ганна дід 3. «Встановити відповідність»: Скільки років героям? 4. Робота над засобами твору У повісті багато приказок, прислів’їв, порівнянь, фразеологізмів. VІ. Підсумки уроку. Оцінювання 1.Взаємооцінювання Консультант оцінює за схемою: 1. Найкраще відповідали… 2. Менш активними були… 3. На жаль, мало відповідали 2. Анкетування
VІІ. Повідомлення домашнього завдання Обов’язкове 1) Дочитати повість до кінця 2) Заповнити “Візитну картку твору” (Назва твору. Автор. Дата написання. Тема твору. Герої. Враження). Додаткове Виконати тести За бажанням: намалювати ілюстрацію до оповідання.
Додаток
Візитна картка твору
| |||||||||||||
Переглядів: 3888 | |
Всього коментарів: 0 | |