Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » До уроків української літератури

Урок позакласного читання

Тема: Урок позакласного читання. Відображення українського козацтва в казці І.Нечуя-Левицького  «Запорожці»

 

Мета: продовжити роботу над вивченням культури, способу життя запорожців, аналізувати роздуми про роль козаків-запорожців, Запорозької Січі в історії   України; розкрити образи головного героя – Карпа Летючого, козаків-запорожців,  розвивати аналітичні здібності учнів, навички порівняння творів літератури, історичних джерел й образотворчого мистецтва, сприяти розвитку усного  зв’язного мовлення; виховувати почуття гордості за славну сторінку в історії України –   Запорозької Січі, любові до Батьківщини.

 

Тип уроку: урок формування знань, вмінь та навичок

 

Методи і прийоми: вибіркове читання, робота з підручником, перегляд відеофільму, рольова гра, бесіда, гра «Кому належать ці слова», розгадування кросворду, складання сенкану, «Мікрофон», «Продовж речення»

 

Міжпредметні зв’язки: історія України, музика, образотворче мистецтво

 

Обладнання: мультимедійна презентація, портрет І.Нечуя-Левицького, репродукції картин І.Рєпіна   «Запорожці», С.Васильківського «Козаки в степу», «Апосіоната»Бетховена.

 

Хід уроку:

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 

Епіграф: Відродиться пращурів слава далека,

 Традиції й подвиги всіх козаків.

Діток принесуть нам чимало лелеки,

Примножимо гордість і славу віків

Л.Сліпенко

 

Слово вчителя (читання уривку вчителем під мелодію Бетховена, перегляд картин природи)

(1 слайд)

       «Погода була тиха і ясна.  Надворі був ранній теплий ранок. Вода в Дніпрі стояла тиха й гладенька, як скло. А там десь, далеко внизу, вже стогнав, неначе під землею, перший поріг – Кодацький. І гребці шамнули, а байдак полетів, неначе на крилах. Поріг був вже недалечко. І раптом... зашуміла вода і заревла. Кодацький поріг появився весь від берега до берега, весь білий, вкритий піною та бризками. Байдак загув і полетів з лави на лаву. В одну мить його перенесло через поріг. Вода оббризкала гребців і присипала Карпові кучері.Судно тихо загуло, як порожня бочка».

Цей уривок з ... (казки І.Нечуя-Левицького «Запорожці»)

      Сьогоднішній урок присвячений одній із сторінок нашого минулого –Запорозькій Січі, козацтву, тим героям, борцям за свободу, з яких були списані образи  літературних козаків-запорожців. На уроці ми будемо співставляти, аналізувати, порівнювати історичні відомості про козаків  з їхніми прототипами.(слайд 2)

Робота з епіграфом уроку (слайд 3)

ІІІ. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу

       Робота над змістом твору.

1. Розповідь вчителя. Повідомлення учнів

Слово вчителя: Сторінки історії України були різними – і героїчними, і трагічними. ХІУ століття... Період народження українського козацтва...

Повідомлення 1: Народження українського козацтва належить до сивої давнини,

А саме ХІУ ст., коли більшістьукраїнських земель була опанована Польсько-Литовською державою. Плодючі землі України приваблювали й інших заздрісних сусідів – молдавських та руських князів. Та найгіршим лихом для народу були навали татар.

Нестерпний гніт змушував українців тікати з рідних місць на південь у вільні степи, які у народі називали Диким полем. Тут не було ані селищ, ані міст, ані якої влади – лише безлюдний неозорий степ з буйними травами. Саме тут втікачі і знаходили собі притулок.

Слово вчителя: Отже, хто такий козак?

Повідомлення 2: Наприкінці ХІУ ст. «козак» означав вільну, незалежну людину, шукача військових пригод.

Перша офіційна згадка про українських козаків датується 1489 р. Козаччина народжувалася і поширювалася на території, яка межувала зі степами, тому з’явилося прислів’я: «Степ та воля – козацька доля». Для козаків воля починалася там, де починався вільний степ, і поза степом не було ані козаків, ані волі.

Слово вчителя: Хортиця – один із центрів, де зародилося й набирало сили запорозьке козацтво. Так виникає козацька держава – Запорозька Січ

Повідомлення 3: Оселяючись за порогами Дніпра на островах, козаки почали відбудовувати січі.

Січ – засіка, дерев’яне укріплення, яке робилося з січених дерев. Вперше об’єднав козаків у Військо Запорозьке Дмитро Вишневецький. Він і став засновником першої Запорозької Січі – Хортиці. З цього часу слово «січ» стало означати столицю запорізького козацтва, постійний центр керування військовими справами.

Одним із основних призначень Запорозької Січі була боротьба проти турецько-татарської агресії. Саме успішні морські походи проти ворога всієї Європи – Османської імперії та її васала – Кримського ханства уже наприкінці ХУІ – на початку ХУІІ ст. здобули міжнародну славу Запорізької Січі.

 2. Робота з підручником. Вибіркове читання

Знайдіть опис Запорозької Січі в тексті і зачитайте. (слайд 5)

3. Перегляд відеофільму про Запорізьку Січ (слайд 6)

4. Бесіда з учнями про побачену Запорізьку Січ

5. Опрацювання теоретичного матеріалу (слайд 7)

6. Проблемне питання (слайд 8)

7. Рольова гра (слайд 9)

«Запорожці» - твір фантастичний, отож, п’ятикласники, відчуйте себе його героями, станьте учасниками подій, подивіться на головного героя – Карпа Летючого збоку.

Завдання: Заповнити таблицю.

 

Карпо Летючий

Літературні прототипи 

Козаки-запорожці

Потомок славних запрожців          

 

«Високі, рівні, дужі» - гарні на вроду

Дотепні, проникливі, невибагливі, щедрі

Допитливий

«стиха розмовляли...- ревуть страшні пороги»

Цінують свободу

 

Сміливий

« На старих поважних лицях спочивали думи»

Міцні тілом

 

Вродливий  

 

«... повироблювані з каміння або дерева»

Витривалі, відважні, хоробрі, легкодушні

 

Впевнений

«Гетьман вищий і кращий від усіх»

Гарні, проворні, сильні

 

 

(Учні виконують ролі – розповіді інших героїв про Карпа Летючого):

(слайд 10)

Отаман Іван Музика: Карпо Летючий – молодий лоцман, потомок славних запорожців, жив у нашому селі Старий Кодак. Був вродливим: «Високий, чорнявий та кучерявий, гарний з лиця, гарний з стану». Зростав допитливим. Ще змалку брав його батько на байдаки та плоти, якими переходили через пороги. Тому Карпо добре знав всі пороги, навіть любив їх. Сміливий був, часто летів стрілою через пороги, з лави на лаву. Я, отаман, настановив Карпа керманичем, незважаючи на його молоді літа, бо вірив йому, як самому собі.

 

Розповідь купця: Отаман Іван Музика дав мені за лоцмана молодого хлопця Карпа. Ми вирушили в путь. Карпо впевнено вів байдак, і ми благополучно минули  Кодацький, потім Звонецький, Сурський і Лохманський пороги. Я дивився на Карпа. Вода присипала його чорні кучері, водяна курява прохолоджувала лице, сміливо й гордо він дивився вперед. Тут заревів Ненаситець. Карпо захвилювався, я ніби почув удари його серця. Він зрозумів, що насувалась велика небезпека. «Сам кинувся до стерна, налягав на нього грудьми». Але нічого не допомагало. Останнє, що я побачив, це як Карпо благав порятунку у Бога.

 

Запорожці: Коли Карпо потрапив під воду, то здивувався, вражений красою саду. Ми зрозуміли, що він був сміливий парубок, бо ж боягуз не відважиться на таку небезпечну подорож. Січ зачарувала хлопця, він усе старався запам’ятати і збагнути. Нам було приємно слухати, що Карпо чув від батька про Запорозьку Січ. Схвилювала Карпа і козацька дума. Разом з нами Карпо пішов до гетьмана.

 

Гетьман: Карпа до мене привели запорожці. Я зрадів йому, як рідному синові, бо побачив, що не перевелися в Україні справжні козаки. Прикро мені стало після розмови з Карпом, що потроху про Січ люди забувають. Разом з нами Карпо пішов молитися у церкву.

 

8. Бесіда: (слайд 11)

  1.    Наведіть приклади з тексту, які свідчать про лицарські чесноти козаків-запорожців. Запишіть у таблицю.

  2.    Кого з гетьманів згадує у казці «Запорожці» І.Нечуй-Левицький? Що ви знаєте про них? (Палій, Мазепа, Богдан Хмельницький)

  3.    Подумайте, як ставиться до запорожців автор. Обгрунтуйте свою думку.

  4.    Що ви дізналися на уроках історії про козаків?

9. Ознайомлення учнів із законами кодексу лицарської честі (слайд 12)

Повідомлення: Ось як описував козаків француз Боплан: «В них немає нічого простацького, крім одежі. Вони дотепні й проникливі, невибагливі й щедрі, не жадібні до багатства, але страшенно цінять свою свободу; міцні тілом, легко зносять жару і холод, голод і спрагу. На війні витривалі, відважні, хоробрі і навіть легкодушні – бо не цінять свого життя. На зріст гарні, проворні, сильні, з природи мають добре здоров’я і навіть мало підлягають хворобам; від хвороби вмирають дуже рідко, хіба в дуже великій старості, здебільшого кінчають життя на ложі слави – вбиті на війні».

10. Робота над пейзажем. Перегляд відеофільму (слайди 13,14)

ІV. Узагальнення й систематизація вивченого

1.  Гра «Кому належать ці слова»(слайди 15,16)

2. Розгадування кросворду (слайд 17)

3.  Розгляд репродукцій. (слайд 18,19)

-  Які почуття у вас викликають ці картина?

Слово вчителя: Отже, козаки були вмілими воїнами не тільки на суші, а й на морі. Сміливими, відважними, дужими, волелюбними, а в першу чергу - патріотами.

Учень: Козак – чесна, смілива людина

            Найдорожча йому – Україна!

             Козак – слабкому захисник,

              Цінити побратимство звик.

4. Складання сенкану до слова «козак»

5. Повторення матеріалу про види мистецтва(слайд 20)

5. Метод «Мікрофон» (слайд 21)

V. Підсумок уроку.

1. Продовжити речення:

  1.    На уроці ми дізналися...

  2.    На уроці ми навчилися...

  3.    Найбільше нам запам’яталися...

2. Заключне слово вчителя (слайд 22)

VІ. Оцінюванння відповідей учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

Всім учням. Скласти власну версію закінчення історії, описаної в «Запорожцях».

Всім бажаючім. Намалювати малюнок (скласти кросворд) до твору

Категорія: До уроків української літератури | Додав: Ленок (29.11.2014)
Переглядів: 438 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar